Pagina's

zondag 17 november 2013

Struinen

Volgens de Van Dale is de definitie van struinen: "al rondzwervend kijken of je iets van je gading kunt vinden". Nou, als dat geen woord is dat bij brocante en kringloopliefhebbers past, dan weet ik het niet meer. Ik zocht het op, omdat een van de kringloopwinkels in Assen 'Het Struunhuus' heet, oftewel het struinhuis. En hoewel je voor je gevoel wel weet wat het inhoudt, vroeg ik me opeens af wat nu de precieze betekenis van struinen is. 

Ik heb de kringloopwinkels van Assen op een rijtje gezet voor een ontzettend leuk initiatief van Chrissie en Heidi van het blog Wit & Bont. Misschien heb je er al over gelezen: ze verzamelen zoveel mogelijk adressen van kringloopwinkels én lunchadresjes. Dan is er straks een compleet overzicht, waarmee je leuke kringlooptripjes kunt plannen.Voor meer info, klik hier. En ze zoeken nog meer adressen...

Mijn lijstje kringlopen wil ik jullie niet onthouden. We hebben niet zo veel brocantewinkels in Assen, maar wel veel kringloopwinkels. Het aanbod wisselt nogal eens, dus het is echt een momentopname. Alle adressen zijn in Assen. De eerste 3 zitten bij elkaar in de buurt op industrieterreinen, je zou daarna kunnen lunchen in het centrum (met ook daar een adresje, nr 4) en na de lunch de laatste 3 doen, die ook weer bij elkaar in de buurt zitten. Lopend is niet alles te doen, een fiets of auto is wel nodig, met name voor de eerste 3 adressen.
 

1.       Het Goed, Blokmakersstraat 4, www.hetgoed.nl. Onderdeel van een keten van kringloopwinkels. Gevestigd in een grote hal op het industrieterrein. Heel ruim opgezet. Het is er licht en alles is goed te zien.  Prijzen zijn goed. Af en toe kom je er hele leuke dingen tegen voor weinig geld. Zo heb ik ooit een witte soepterrine voor € 1,- laten staan (stomstomstom). Aanbod: meubels, lampen, textiel (kleding), boeken en spelletjes, huisraad. En je krijgt garantie op lampen en zo. Parkeergelegenheid bij het pand.

2.       De Wissel, Zeilmakersstraat 8, geen website. In de buurt van Het Goed. Ook dit is een ruim opgezette kringloopwinkel, met heel veel meubels, maar ook huisraad en boeken. Het oogt hier wel voller. De prijzen zijn goed.  Openingstijden: ma t/m za 10.00 – 17.30 uur. Parkeergelegenheid bij het pand.

3.       Het Struunhuus, A.H.G. Fokkerstraat 24, www.hetstruunhuus.nl. Heette vroeger het Snuffelhuis. Hele volle kringloop in een voormalig kantoorpand (het lijkt ook wel wat op een schooltje) met van die primaire kleuren deuren. Aanbod: meubels, huisraad, textiel, boeken, speelgoed. Van matras tot espressokopje, er wordt echt van alles verkocht , uit allerlei tijden. Leuk als je echt van snuffelen houdt en niet duur. Opbrengst is voor het goede doel. Parkeergelegenheid bij het pand. 
allebei uit de kringloop, de
bovenste heeft een tuitje

4.       Mr. Shop, Kleine Marktstraat 8, www.mr-shop.nl. In het centrum gelegen kleine kringloopwinkel voor het goede doel. Veel klein spul: decoraties voor in huis, keukenspul en servies, wat kleding en schoenen, wat boeken, speelgoed. Er is niet zo heel veel keus, maar zoals voor alle kringlopen geldt, er zal maar net iets leuks voor je tussen zitten. Parkeren, tja, gewoon in een van de parkeergarages in het centrum. Dichtstbijzijnde is die aan de Torenlaan.

5.       Kringloop Terre des Hommes, Vaart ZZ 21, geen website. Ook voor het goede doel (Terre des Hommes). Kringloopwinkel met kleding, huisraad, speelgoed en boeken. Ik ben er nog steeds niet geweest, wat wel raar is, want het ligt redelijk dicht bij het centrum en ik fiets er vaak langs. Ik ken het prijsniveau dus niet. Openingstijden: ma 13.30 – 17.00 uur en di – za 10.00 tot 17.00 uur. Parkeren kan in de buurt, langs de Vaart, als je geluk hebt, maar het is vanuit het centrum lopend te bereiken.

stoel is van de kringloop
6.       De Kiekshop, Witterstraat 62 c, www.kiekshopassen.nl. Dit is mijn favoriet, in een schuur ergens tussen 2 straatjes in. Opbrengst is voor een goed doel. Is niet zo vaak geopend (alleen op wo en za) en het is vaak druk. De ruimte is niet zo heel groot, of er staat gewoon veel in. Er is vooral veel huisraad, maar ook boeken en textiel en een paar meubels. Heel vriendelijk geprijsd. Echt een kringloop om dingen te ontdekken. Parkeren is wat lastiger, moet ergens aan de Witterstraat. 

7.       Kringloop de Vaart, Vaart NZ 78, geen website. Deze is er nog niet zo lang. Het was eerst een cadeau- en woonwinkeltje. Openingstijden weet ik niet, volgens mij gewoon winkeltijden. Er is een hobbywinkeltje naast. De winkel is een hele lange kelderruimte, met twee aparte kamers erbij. Bukken dus. Er is vooral heel veel huisraad, klein spul en wat speelgoed. Er zitten leuke spulletjes tussen en het prijsniveau is goed. Parkeren ergens langs de Vaart.

Voor mensen die van wat verder komen en met de trein zijn, zou ik kringlopen 4 tot en met 7 aanraden. Deze adressen zijn lopend te bereiken, en het is ook een leuke wandeling langs de vaart met prachtige huizen. Eventueel is dat goed te combineren met een bezoek aan het Drents Museum (aan de Brink).

Oftewel, een dagje Assen is voor kringloopliefhebbers een goed idee. Doe het dan wel op woensdag of zaterdag, want dan is de Kiekshop ook open. Op de foto's allerlei aankopen uit de verschillende kringloopwinkels.

vondsten uit de Kiekshop







6 opmerkingen:

  1. Wat leuk dat je alles op een rijtje heb gezet, vaak is het zoeken naar leuke adresjes, ik ga ze opslaan als je het goed vindt, dan kan ik ze nog eens gaan gebruiken.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heel wat adresjes even opgeslagen je weet nooit ...fijne week lieve groet rosita

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke post! En zo dichtbij allemaal, hihi.
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat leuk, ik sla ze heel graag op voor een dagje struinen, zover is dat hier niet vandaan!
    Erg leuk je misschien te zien op de winterfair, ik hoop dat het gaat lukken!

    lieve groet, Tjits

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat leuk zeg zo´n leuke adresjes lijst, ik kom nog wel eens in Assen dus ik zal hem zo even uitprinten en dan gaat ie mee als ik in NL kom:)
    Leuke spullen heb je ook gevonden, heerlijk.
    Ik wens je alvast een fijn weekend.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.