Pagina's

dinsdag 12 november 2013

Oude bloemetjes

Manlief en ik waren aan het shoppen toen ik een WhatsApp kreeg. Mijn collega. Ze was de hele zaterdag bezig op een braderie van de kerk waar ook een rommelmarkt bij was. Zelf was ze chef Rad van Fortuin, maar ze had toch kans gezien een leuke schaal voor mij te fotograferen. Of ik er belang bij had... O ja, ik wel. Manlief was minder gecharmeerd, want het was een schaal op voet en dan ook nog met bloemetjes er op. Hmmmm. Ik stuurde een berichtje terug dat ze 'm voor me mocht achterhouden. Wat een schat, hè?

Maandag had mijn collega de schaal voor me meegenomen. Het is echt een schattig modelletje. De print is al aardig verbleekt en dat geldt zeker ook voor het goudrandje, maar dat is brocante. Thuis zocht ik er wat meer over op. Aan de onderkant staat een stempel van Imperial Bonn. Een beetje speurwerk levert de informatie op dat we het hebben over de pottenbakkerij van Franz Anton Mehlem in Bonn. De pottenbakkerij bestond van 1836 tot 1931 en heeft diverse namen gekend, waaronder Royal Bonn en dus Imperial Bonn. In 1921 is de pottenbakkerij overgenomen door Villeroy en Boch, maar na 10 jaar is het bedrijf gesloten.

Ik google nog wat verder en ontdek dat de pottenbakkerij vooral veel rijk gedecoreerd aardewerk heeft geproduceerd. Eigenlijk is mijn schaal met bloemetjes heel eenvoudig voor het 'merk'. Ik ontdek ook een langwerpig plat schaaltje en kop en schotels met hetzelfde motief. De prijzen zijn verschillend, maar het is duidelijk dat mijn schaal niet de jackpot zal scoren. Dat geeft ook niet, want ik ben helemaal blij met mijn bejaarde schaal. Ze is in ieder geval meer dan 80 jaar oud! En minstens 80 jaar lang gebruikt en afgewassen en gekoesterd. Dat is pas waardevol! En zo'n collega ook!





8 opmerkingen:

  1. Een leuke schaal om straks ook te kunnen gebruiken met bloembollen of zo of lekkernijen.
    Leuk dat je de geschiedenis hebt opgezocht. En 80 jaar en dan in zo'n staat, als je haar 20 jaar goed bewaard is ze antiek.
    Ook lief van je collega dat ze aan je dacht!
    Geniet ervan Esther!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dan vind ik de schaal er na 80 jaar nog best goed uitzien. Heeft waarschijnlijk nooit in de vaatwasser gestaan, want dan verdwijnen de bloementjes.
    Maar jij hebt er weer een leuke schaal bij...fijn dat je collega weet waar jij van houdt.
    Fijne Dag.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat lief dat ze aan je dacht......
    Prachtige schaal....komt altijd van pas toch....?
    ;)

    Mooi aanwinst.

    Fijne middag

    Liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zoiets is dan weer zo mooi, iemand die aan je denkt en dan ook
    nog eens zo'n moois schaal voor je meeneemt.
    Prachtig om mee te decoreren.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat lief van je collega...een teken dat ze je goed kent! Ik vind de schaal erg mooi.

    Fijne avond

    groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wauw! Super mooi schaaltje! Wat lief van je collega dat ze aan jou dacht!
    Fijn weekend!
    Bisou, Wendy

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een mooie! Geniet ervan.
    Lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig! Ook ik hou hier heeeel erg van!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.