Pagina's

zondag 24 november 2013

Glitters, glimmers en kleurtjes

Ieder jaar kies ik een thema voor de kerstversiering. In de loop der jaren heb ik een indrukwekkende collectie kerstballen en aanverwante artikelen verzameld: in allerlei kleuren, materialen en uit allerlei landen. En daar zijn allemaal kransjes bij gekomen. Het begon ooit met rood en groen, klassieke kerstkleuren, maar dan in een modern jasje. Nou ja, modern... het was toen heel trendy om kerstballen met oude plaatjes in je boom te hangen. Die heb ik destijds gecombineerd met Hongaarse beschilderde eieren, appeltjes, schots geruite lintjes, figuurtjes van stro en porseleinen kerstmispaardjes. Ik heb alles nog, maar ja, er is zo veel keus.

Sinds ik samen met manlief ben, hebben we al heel wat kleuren en stijlen voorbij zien komen. Het ene jaar alles in zwart-wit, het andere jaar bruintinten of veel naturelmaterialen, een keer crèmewit met goud en oranje (heel chique), we hebben zelfs de boudoirstijl geprobeerd met rose, fuchsia en paars (echt waar, had manlief bedacht). En uiteraard wit. Wit komt om de zoveel tijd terug, vaak met (armeluis)zilver of glas of natuurlijke materialen als dennenappeltjes. Manlief laat me aardig mijn gang gaan, zolang ik maar niet voor 5 december begin met het huis versieren en ik wel eerst even overleg pleeg over de stijl, want turquoise bijvoorbeeld is taboe en het moet natuurlijk ook niet 'over the top'.

En daar kriebelt het wel eens. Want hoeveel ik ook van wit en naturel houd, zo heel heel soms kijk ik stiekem wel eens naar die Amerikaanse series en foto's van huizen die helemaal 'over the top' versierd zijn. Nee, niet met plastic kerstmannen op het dak. Wel met zo'n enorme overvolle kerstboom met allemaal kleurtjes en figuurtjes. Met heel veel kleine lichtjes en nog veel meer glitter en glamour. In de boom of in een van de vele guirlandes in huis. Heel veel glitters, heel veel kleurtjes, heel veel verschillende dingen tussen de dennentakken. Dat kan heel mooi met vintage ballen, zoals oma ze vroeger had: paddenstoelen, kerkjes, huisjes, sneeuwmannetjes, trommeltjes, poppetjes, vogeltjes met veren staartjes, muziekinstrumenten en gekleurde ballen. Maar het kan ook heel trendy, met shiny ballen en ware kunstwerkjes vol kleur en glitters. Ze zullen voorlopig wel niet in onze boom prijken, maar ik kan wel foto's shoppen bij een van de leukste winkeltjes als het om kerstspullen gaat: In den Uylenbal in Diever.





er zijn natuurlijk ook witte glitters

 


Met dank aan Christy, Lejo en hun medewerkers voor de fijne ontvangst (twee keer :-)) en ieder jaar weer een fantastische kerstwinkel om inspiratie op te doen. O ja, en ons thema dit jaar is rood met wit. Denk ik.









3 opmerkingen:

  1. Haha ik hou ook wel van kleur maar kamelen en poedels in de boom? Dat gaat mij ook echt te ver!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk toch om zoveel soorten in huis te hebben, op die manier is het toch genieten van de mooie kerstballen ieder jaar weer.
    Leuk om zo rond te kijken en een andere keuze te maken, ik ben benieuwd hoor.

    Lieve groetjes, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig om zo'n grote verzameling te hebben dat je elk jaar een nieuw thema kunt kiezen.
    En in leuke winkels inspiratie op te doen.
    Ben benieuwd wat we straks te zien krijgen.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.