Pagina's

zaterdag 14 juli 2012

Nog meer brocantekerkjes


In Letland bezocht ik een openluchtmuseum.  Het concept is niet vreemd en vergelijkbaar met onze leuke Nederlandse openluchtmusea: veel woonhuisjes en andere gebouwen en voorbeelden van hoe men vroeger leefde. Dat was in Letland niet anders, zij het dat ze daar veel meer ruimte hebben en de huisjes verspreid staan over een enorm stuk grond met vooral bos. Je krijgt er dus gelijk een boswandeling bij. Het museum was ingedeeld naar de verschillende regio’s van Letland en er stond zelfs een Hollandse molen, maar die heb ik niet zelf gezien. Er waren ook twee kerkjes te bewonderen. De een was een donker Luthers kerkje, helemaal van hout en eenvoudig qua inrichting. Mooie koperen wandkandelaars met een lang wit lint er aan. Een vaas met een bos bloemen... Het plafond was daarentegen uitbundig beschilderd (zie boven) en dat is heel bijzonder voor een Luthers kerkje, zo heb ik me laten vertellen. Op het tweede kerkje werd ik helemaal verliefd. Het was een schattig zeshoekig houten gebouwtje. In tegenstelling tot het donkere Lutherse godshuis was dit katholieke kerkje juist heel erg licht en dan brandde de prachtige kroonluchter nog niet eens. De wand bestond uit witgeverfde planken en het plafond was lichtblauw met gouden sterren. Op de maar liefst vier lichtblauwe bankjes konden de gelovigen de dienst bijwonen. Eenvoud troef, maar wel met een kroonluchter waar je acuut van gaat kwijlen.

  



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.