Pagina's

dinsdag 10 juli 2012

Luiken


Ik heb iets met luiken. Dat had ik al lang voordat ik brocante ‘ontdekte’, die liefde voor luiken. Ik weet niet precies wat het is. Misschien zijn het die prachtige kleuren waarin ze geschilderd worden, met in Frankrijk veel pastellen. Maar ook het blauw van zuidelijker landen is prachtig, zeker als contrast met dat wit. Luiken fotograferen is ook zo lekker. Ze hebben alle tijd voor je om te poseren en het maakt niet uit of ze gesloten zijn of gewoon hun raam laten zien. Daarbij hebben ze vaak van die mooie patroontjes die nog eens benadrukt worden door de zon. Sommige luiken bestaan geheel uit latjes, maar vaak ook is het een combi van paneel en lamellen. En dan met die zachte pastelkleurtjes, die vaak ook nog authentiek zijn voor die streek. In de Drôme een prachtig mintgroen, in de Ardèche zelfs lila. En natuurlijk lavendelblauw, old time favourite. Manlief wacht meestal geduldig als ik weer eens luiken aan het fotograferen ben. Volgens mij vindt hij die luiken stiekem ook wel mooi: strakke vormen, toch brocante! Alleen dat pastellerige hoeft van hem niet zo. Luiken vind je overal in Frankrijk (en Spanje en Griekenland en Italië enzovoort), maar een bijzonder fraaie collectie is te bewonderen in het centrum en op het marktplein van Montelimar. Leuke gevels in mooie kleuren met luiken en Franse teksten. En een gezellige markt natuurlijk, ook niet vervelend. Neemt u een stukje nougat mee?

P.S. Zit u toevallig zuidelijker deze vakantie? Ook het plaatsje Roquebrune sur Argens (bij Frejus) is een aanrader als u van luiken houdt.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.