Pagina's

vrijdag 10 januari 2014

Dagje Zwolle


de boekenkerk
Manlief en ik zijn gisteren een dagje naar Zwolle geweest. We hadden qua weer helaas niet de mooiste dag
 uitgekozen, want we werden geplaagd door regen en wind, maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een combi-dagje: gedeeltelijk winkelen en gedeeltelijk de stad bekijken. Dus we gingen eerst op zoek naar de VVV of Tourist Info, zoals dat tegenwoordig heet. Die zit in Zwolle op een prachtig plekje: in een kerk! De kerk heeft een nieuwe bestemming gekregen: het is een boekwinkel geworden. Een prachtige boekwinkel, mag ik wel zeggen, met café erbij en dus een tourist info-hoekje. We nemen de stadswandeling mee. Het is nog een oudje, want de nieuwe komen ’s middags (hebben wij weer).

Zwolle is een Hanzestad en dat staat garant voor een mooie verzameling prachtige panden en een boeiende handelsgeschiedenis. Maar Zwolle heeft ook mooie huizen en gebouwen uit andere tijdperken en in diverse stijlen, waaronder mijn geliefde art nouveau. Een stadswandeling is dus zeker de moeite waard, zelfs met wind en regen. Tijdens de wandeling komen we af en toe leuke winkeltjes tegen en dat maakt het een afwisselend dagje zo. We kopen kleren, lekkernijen en leuke dingetjes: kaarten, koffiekopjes, taartvormpjes en zo. Bij Librije’s winkel ruiken we de kruidenmengsels die ook bij de Appie te koop zijn (maar hier is het wel veel leuker en echter) en proeven we heerlijke worstjes.

Voor de lunch laten we ons adviseren en dat was een goed idee. Villa Suikerberg is een leuk adresje: een prachtig huis met mooie details en met gevoel voor stijl ingericht als lunchroom. Vriendelijke bediening en heerlijke broodjes. Na de lunch gaan we verder met onze stad-shop-combi. In de Sassenstraat hebben ze wat leuks bedacht: er hangen allemaal lampenkappen boven de straat. En de lampen doen het ook gewoon! Dat is gezellig. Heel Zwolle is trouwens gezellig, dus het was een geslaagde dag. In een volgende blogpost wat meer info over leuke winkeltjes in Zwolle.

prachtig plaatje van de stad

mooie details

nog een keer de boekenkerk

de Sassenstraat met lampenkapjes

volgende keer een paar leuke winkeltjes

7 opmerkingen:

  1. Leuk! Mijn woonplaats :)

    Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gezellig zo samen een dagje op stap en Zwolle is inderdaad een leuke stad; zelf was ik er gisteravond met een vriendin, wij hebben er heerlijk gegeten.

    Fijn weekend. X

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben nog nooit in Zwolle geweest, het ziet er wel gezellig uit.
    Leuk een dagje uit.
    Fijn Weekend.

    Groetjes,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Leuk om zo samen een dag door te brengen.
    En Zwolle is leuk. Er heeft familie van mij gewoond en zodoende heb ik ook wel eens een stadswandeling gemaakt. Echt een mooie oude binnenstad.

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heb een tijdje gestudeerd in Zwolle en was dan in de pauzes altijd even de stad in. Ik vind het een erg leuk stadje!

    Fijn weekend

    X Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een leuke indruk laat je zien, ik ken Zwolle wel, maar heb me er nooit bewust als toerist in verdiept:) er zijn heel leuke stekjes hoor, heerlijk om te winkelen en een hapje te eten.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ooo Zwolle is prachtig en wat heerlijk dat jullie zo´n gezellige dag hebben gehad.
    Wat prachtig zeg een bibliotheek in een kerk.
    Voor mij heeft Zwolle iets speciaals, het komt waarschijnlijk omdat mijn man en ik daar in onze verkeringtijd voor het eerst samen gingen wonen.
    Fijne avond.
    Liefs gerda

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.