Pagina's

dinsdag 16 september 2014

HEMA Blogacademy

Kort voor mijn vakantie had ik me op de valreep opgegeven voor de HEMA Blogacademy. Wat ik me er precies bij voor moest stellen wist ik niet, maar ik houd van bloggen en ik houd van de HEMA, dus ja… met zo’n combi hoef je niet na te denken. Tijdens de eerste week van onze vakantie kreeg ik het bericht dat ik geselecteerd was om mee te doen. Blij blij!

Twee dagen na de vakantie stap ik in de trein naar Amsterdam voor een leuke dag. Ik heb geen tijd gehad om zo’n goedkoop treinkaartje op te scharrelen, dus het is een duur dagje geworden. Gelukkig is het pontje gratis; dat is een leuke verrassing, zeg! Bij het pontje maak ik al kennis met een medeblogster uit het noorden en het klikt direct. We beleven de rest van de bijeenkomst samen en lachen heel wat af.

Voor het HEMA-hoofdgebouw is het al druk. We zien bloggers in allerlei soorten en maten (leeftijden); met telefoon en/of camera. Het zijn vooral vrouwen, dat wel. Ik weet dat er 1000 aspirant HEMA-bloggers zijn uitgenodigd. Binnen horen we later dat er ongeveer 2500 aanmeldingen waren. De ontvangst is heel hartelijk met een kopje koffie en natuurlijk een tompouce. We lopen langs wat spannende stellingen met allerlei vrolijk gekleurde cadeautjes en de onheilspellende tekst dat het absoluut verboden is daar foto’s van te maken.

heel veel bloggers!

De bijeenkomst begint. DE CEO van de HEMA, Ronald van Zetten, vertelt over de toekomstplannen van de HEMA. We krijgen een kijkje in de keuken van de beleidsmakers en horen waar HEMA naar toe wil. Erg interessant. Ook leuk is de sneakpeak van een nieuwe commercial en de minidocumentaire over de blijmakers; de cadeautjes die we niet mochten fotograferen. Inmiddels is de persconferentie over de nieuwe HEMA-plannen trouwens al geweest, dus wil je ze zien, dan hoef je alleen maar naar de dichtstbijzijnde vestiging.

HEMA maakt gewoon bijzonder
De tweede spreker op de bloggersbijeenkomst is Boudewijn van Nieuwenhuijzen, hoofd E-commerce bij HEMA. Hij vindt het allemaal erg spannend en vertelt over de plannen rond de HEMA-blogs. Nu wordt er iets meer duidelijk. HEMA heeft een club professionele bloggers ingehuurd om de verschillende producten onder de aandacht te brengen, maar wil ook graag blogs van klanten, van mensen als jij en ik, van (nu citeer ik) Jan uit Purmerend en Mien uit Assen. Je begrijpt, ik zat rechtop, want ik heet dan wel geen Mien, maar verder voldoe ik wel aan het profiel. Niet dat ik dagelijks bij de HEMA zit, maar zoals eigenlijk iedereen in Nederland heb ik heul veul HEMA-spullen in huis, als ik er eens over nadenk.

Vier van de ingehuurde professionele bloggers vertellen over hun ervaringen. Hoe hun eigen blog succesvol is geworden, waar ze over bloggen en wat ze met HEMA hebben. Ze beantwoorden heel wat vragen over hun professionele blogleven. Na de pauze krijgen we een inspirerende presentatie van topblogster Yara Michels, waarin ze vertelt over haar succesverhaal (en what a succes it is) en tips geeft voor bloggers die nog niet zo ver zijn: schrijftips, maar ook praktische tips en advies over hoe je je blog kunt combineren met social media. Ik ben erg onder de indruk van Yara, wat een sprankelende en  authentieke jonge vrouw.
Yara Michels in actie

En dan komt waar ik eigenlijk voor ben gekomen: wat wil HEMA eventueel met ons 1000 kandidaat-bloggers. Nou, da’s eigenlijk heel simpel. Dat wij over HEMA-producten bloggen, over de dingen die we zelf in huis hebben. We kunnen blogs aanleveren voor verschillende categorieën en je krijgt feedback op je schrijfsels. Hoe meer blogs worden geplaatst, hoe meer voordelen je krijgt. Dat vind ik wel leuk, al heb ik nog steeds geen beeld wat voor type blogs het kunnen zijn.

Thuis gekomen bekijk ik de eerste blogs die al op de speciale HEMA-site staan. Het zijn bijdragen van de professionele bloggers en dan zinkt de moed je natuurlijk direct al in de schoenen. Prachtige teksten, loeischerpe en sprekende foto’s en de leukste ideeën. Toch heb ik al vrij snel twee blogs ingestuurd. Inmiddels zijn de eerste artikelen van academybloggers geplaatst en dat is fijn, want zo krijg ik een beter idee van wat de bedoeling is. En …..tadaa, vandaag heb ik bericht gekregen dat een van mijn blogs binnenkort geplaatst wordt.


Ik zou zeggen: ga eens kijken op de blogpagina van HEMA: blog.hema.nl en doe leuke ideeën op! En let dan speciaal op de blog over de kaaskoekjes met de naam ‘Say Cheese’. Die is van mij (glim glim).

het HEMA-hoofdgebouw is trouwens prachtig!

de professionele bloggers luisteren naar een vraag 


het onderwerp van mijn eerste HEMA-blog

9 opmerkingen:

  1. Je hebt een interessante dag meegemaakt. Altijd leuk om tips te krijgen van ervaren bloggers.
    Alleen het idee achter deze dag trekt mij niet zo. Ik had begrepen dat er niet veel bekend was over wat de HEMA met deze blogger-dag bedoelde. Waarschijnlijk voelde ze 'm al aankomen... Als ik wat 'promoot' komt dat uit mezelf, omdat ik dat zelf heel leuk vind. De HEMA heeft leuk spul en ik kom er ook graag, maar deze aktie vind ik persoonlijk wat minder.
    Maar je kaasstengels zien er sowieso heerlijk uit. Dus daar geniet ik zeker van!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peetje,
      Het was inderdaad van tevoren erg onduidelijk en ook na afloop heb ik eerst even gekeken naar wat er zoal op de blog verscheen. Ik heb echter niet de indruk gekregen dat ik iets moet promoten waar ik niet achter kan staan. Dat zou ik ook niet willen, net als jij. Volgens mij is de onderwerpskeuze verder vrij, behalve dan dat het om HEMA-spullen moet gaan. Maar het is interessant om te kijken hoe zich dat verder ontwikkelt; daar ben ik zelf ook benieuwd naar. Ik heb wisselende reacties gelezen.
      Groetjes, Esther

      Verwijderen
  2. Wel een eer voor je Esther dat je ook uitgekozen wordt om een blog te schrijven. Ik heb hem niet zo gauw gevonden, maar ik zal nog een keer rustig kijken.
    Ik ben zelf ook een keer uitgenodigd om een band met een webwinkel aan te gaan. Maar ik heb er geen zin in. Mijn blog is persoonlijk en dat blijft ook zo.
    Maar ik lees dat je gewoon mag schrijven over dingen waar jezelf achterstaat.Anders lijkt me het ook moeilijk. De HEMA gaat ook helemaal veranderen, misschien is dat ook wel een reden mee.
    Maar ik wens je wel succes!

    Liefs, Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ga zeker eens kijken op de HEMA-blog en zal natuurlijk eerst jou blog's opzoeken! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ga ook eens kijken op de hema-blog en proficiat dat je uitgekozen bent. Ik vind het ook wel echt iets voor jou...dus ik ben benieuwd...lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kon je blogpost 'Say Cheese' helaas niet vinden via je link en heb echt alle blogs bekeken. Misschien zoek ik verkeerd? Wel een heel erg leuk initiatief. Hema heeft sowieso echt veel leuk spul.

    Liefs Marieke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik was er ook! Was idd er leuk:) wat gaaf dat je artikel is uitgekozen! Ik heb net ook een van mij ingestuurd:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spannend. Ik duim voor je. Het is heel leuk als je je foto en tekst opeens op zo'n blog ziet.

      Verwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.