Pagina's

zondag 17 maart 2013

Zondagbaksels


Ik heb een haat-liefdeverhouding met onze oven. Liefde, omdat je er zoveel leuke en lekkere dingen in kunt maken. Haat, omdat onze oven een eigen wil heeft en zich niet stoort aan recepten. Het is een heteluchtoven en waar je doorgaans volgens de theorie de temperatuur uit het recept iets naar beneden moet bijstellen (zo’n 10° tot 10%), moet er bij onze oven juist een tandje bij en zelfs dan heeft ie moeite met het concept bruin. Dus we voegen ook altijd een paar minuutjes aan de baktijd toe en pas dan mogen we hopen op een acceptabel resultaat. Cakes gaan overigens wel goed, maar verder blijft het iedere keer afwachten. Ik geef de moed niet op en verzamel steeds meer recepten van Rudolphs Bakery (www.24kitchen.nl). Dit weekend staan er maar liefst 2 op het programma. Ik ben begonnen met het beginnersklusje: bitterkoekjes. Die zijn verrassend simpel te maken. Weinig ingrediënten en kort in de oven. En ik moet zeggen, met onze ovenaanpassingen is het aardig gelukt. Sommige koekjes zijn wat uitgelopen dankzij de enthousiaste toevoeging van de amaretto door manlief, maar de smaak is heel goed. Aan de bovenkant hebben ze een flinterdun maar superkrokant laagje, mooi gebarsten zoals dat hoort bij bitterkoekjes. En de onderkant is een beetje sticky taai. Ze zijn wel een beetje bleekjes, maar dat is gewoon onze oven, daar heb ik inmiddels vrede mee. Wij genieten van een kopje koffie met koekjes terwijl project 2, de pecannotenfudgecake, in de oven staat te garen. Ben benieuwd of die gaat lukken. Eén ding weet ik zeker, er zit zoveel cacao in dat deze in ieder geval diepdonkerbruin wordt.




4 opmerkingen:

  1. Het is alsof ik mijn eigen verhaal vertel, ook ik heb altijd ruzie
    met mijn oven.
    Het is een gasoven en splinternieuw maar tot nu worden mijn
    baksels nooit zoals ze horen te zijn.
    Het kan aan mij liggen, maar ik geef de oven de schuld.
    Laat je nog even weten of de pecannotencake is gelukt.

    Doei Doei Greet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat ziet er wel erg smakelijk uit!

    Fijne avond

    Groetjes, Pietrik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat ziet er heerlijk uit!
    Fijne week en lieve groetjes, Peet.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.