Pagina's

zondag 29 maart 2015

Tulpen


Als het voorjaar nadert, dan zet ik het huis graag vol met blauwe druifjes, krokussen en ander bolletjesspul, maar de tulp belichaamt voor mij echt de lente! Ook al zijn ze voor kerst al verkrijgbaar op de markt, ik koop de eerste tulpen ergens in februari en vanaf dan wil ik het hele voorjaar lang tulpen in huis. Dat lukt natuurlijk niet, maar ik doe een aardige poging.

Tulpen zijn zo heerlijk veelzijdig. Ze zijn er in allerlei kleurvariaties, van sober wit tot uitbundig rood met geel, van vrolijk oranje tot romantisch rose, van subtiel zachtgeel tot intens donkerpaars. Voor iedere smaak zijn er tulpen te vinden. Houd je van strakke lijnen, dan zijn er effen tulpen met lancetvormige bladeren. Ben je meer van het romantische, dan kies je voor roze tulpen met geschulpte randjes. Liefhebber van kleur? Dan neem je de vrolijk gekleurde versie, al dan niet met kartelrandjes. Je kunt kiezen voor een bos in één kleur of je neemt een combinatie van verschillende bij elkaar passende tinten. Als het weer wat grijzig is, koop ik vaak een gemengde bos met vrolijke kleuren. Zo’n bos staat ook nu op tafel.

Met tulpen kun je alle kanten op en soms groeien ze ook alle kanten op. Het is altijd even afwachten hoe veel langer ze nog worden in de vaas en soms moet ik een beetje bij’snoeien’. Ik vind het schitterend om een grote bos tulpen in een grote vaas te doen. De laatste weken combineer ik ze met berkentakken (die iedere keer vrolijk meeverhuizen naar de volgende bos); dat is zowel mooi met een bos identieke witte tulpen als met zo’n bosje vrolijkheid in allerlei kleuren. Maar het is ook prachtig om een paar tulpen in kleine vaasjes bij elkaar te zetten. Of een verzameling glazen flesjes met ieder één tulp. Tulpen zijn ook erg fraai in combinatie met andere bloemen en met takken.


Nu heb ik al heel veel geschreven over de tulpen en eigenlijk heb ik nog maar weinig verteld. Want de tulp kent een interessante geschiedenis, is op heel veel plaatsen in de wereld te vinden en is er niet alleen voor binnen, maar ook voor de tuin natuurlijk! Of de tulp mijn lievelingsbloem is? Nee, want ik vind alle bloemen mooi en mijn voorkeur wisselt per week. Maar op dit moment is de tulp wel even favoriet. 




 


in vol ornaat

op het moment van uitbloeien zijn ze ze bijna transparant
 
 
 








9 opmerkingen:

  1. Wauw wat een kleurenpracht met de tulpen. Prachtige bloem is het eigenlijk die ik te weinig in huis haal. Ik hou er niet zo van dat ze nog groeien... Haha.
    Fijne zondag nog. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heerlijk al die tulpen! Het mooiste vind ik alle kleuren door elkaar.
    De lente komt! XX Esther

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Tulpen zijn hier favoriet, met een kweker op loopafstand is het fijn om weer een paar bossen te kunnen halen. In allerlei kleuren, maakt niet uit, ik geniet er van hoor.
    Prachtig je verhaal zo met de mooie foto's/

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig Esther, alle variaties die je in huis hebt!
    Ik vind ze ook heel mooi en hier staat op dit moment ook een grote bos die ik in vier vazen weer bij elkaar in een houten bakje heb staan.
    Een mooi kleurig en lentig log!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, tulpen ik hou er ook van .Een mooi bosje beland al snel in mijn winkelmandje .
    Jammer dat het seizoen snel voorbij is.
    Groetjes
    Christel , Garcyasplace

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij mij is het vaak: kerstboom eruit, tulpen erin. Heerlijk het voorjaar in een vaas. In een grote bos, maar ook als eenling in een vaasje. Het 'knerpen' van de stengels vind ik ook typisch iets van een tulp. En dan dat lekker eigenwijs uit de vaas groeien...Ik geniet van deze bloemenpracht!
    Liefs, Peetje

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind tulpen ook prachtig, naast andere bloemen hoor: ik vind zoveel mooi!
    Tulpen vind ik op z'n mooist wanneer ze een beetje gaan hangen.....

    groet Trijnie

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.