Pagina's

woensdag 30 oktober 2013

Brocanteroute deel 2: de middag

Op zondag 27 oktober, de tweede dag van de Brocanteroute door Drenthe, zijn zuslief en ik op pad gegaan om brocantewinkels te leren kennen of opnieuw te bezoeken. ’s Ochtends hebben we al vijf adressen bezocht, voordat we in Borger zijn gaan lunchen.

Na een heerlijk soepje met stokbrood kunnen we er weer even tegenaan en we besluiten de uitgebreide route te doen, dus nog 4 adressen. Eerst rijden we naar Schoonloo. De navigatie leidt ons met een extra rondje door het bos naar de Buxus, waar ons een hartelijk welkom wacht. Buiten brandt een vuurkorf en staan twee Mariabeelden geduldig neer te kijken op al dat volk. Binnen is het gezellig, met veel bezoekers, prachtig brocante, het begin van een kerstsfeer en de twee zussen die de Buxus runnen.  Ik duik meteen de ‘keukenhoek’ in, terwijl zus de heiligenbeelden bestudeert. Ik ben helemaal weg van een grote houten bak vol kleurige vintage kerstballen, ver buiten mijn budget natuurlijk, zo’n bak met inhoud. Bij de Buxus is brocante voor alle smaken te vinden. Eenvoudig Frans, stijlvol  en klassiek Engels en alles daartussen: van gewei tot theelepel. Wij zijn geïntrigeerd door een soort niervormige metalen bakjes. Het is de bedoeling dat je zo’n bakje aan het bord bevestigt en daar de graten van de vis op legt. Een sjiek vuilnisbakje dus. Om dit soort dingen hou ik van brocante…  Zus koopt een beeld en ik neem een kommetje en een kerstbal mee. Maar het valt niet mee om een keuze te maken. Ook niet uit de foto's :-)

hier word ik zo blij van...


overzichtsplaatje

de 'vuilnisbakjes'


















We rijden naar de Koffer in Exloo. Ik was hier al eens geweest (zie mijn blogpost) maar voor zus is dit adres nieuw. Het is weer heerlijk snuffelen bij de Koffer. Wat ik zo leuk vind aan deze winkel is dat er altijd wel weer iets geks te vinden is. Vorige keer waren er die emaille verwarmingsbakjes, nu was ik gefascineerd door heel bijzondere flessen, waar er veel van waren. De fles was min of meer vierkant van vorm, met een grote zwarte dop die uit twee delen bestaat, een stuk van rubber dat op de fles blijft zitten en een bakelieten top die je er af haalt. Aan de buitenkant van de fles staan inhoudsmaten aangegeven en de tekst ‘only for external use’. Het blijken Amerikaanse laboratoriumflessen te zijn. Ik moet er gewoon één mee naar huis. Inmiddels  hebben we de fles in gebruik voor het afwasmiddel. Welja…

spectaculaire entree bij De Koffer

Niet ver van Exloo ligt Odoorn, waar we de Snuisterij bezoeken. Dit is een grote winkel, waar het heerlijk dwalen is. Allemaal ruimtes vol prachtig brocante, gecombineerd met nieuw-landelijke spulletjes. Wat worden we toch verwend vandaag. Bij de Snuisterij zijn allemaal hoekjes ingericht, dus je doet ook leuke ideeën op.















Tijd voor het laatste adres van vandaag: de Blauwe Teckel in Aalden. Wij hebben de eigenares al een paar keer op een markt gezien met haar mooie brocante en ook de webshop is een bezoekje waard. Nu eindelijk kunnen we haar winkeltje zien en dat is een goed idee. Het is niet groot, maar lekker licht en met heel veel mooie spulletjes. Bij de Blauwe Teckel vind je van alles: serviesgoed, linnengoed, meubeltjes, emaille, mooie vazen, prachtige kandelaars… Een waardige afsluiter voor ons dagje Brocanteroute Drenthe.














Nog niet genoemd, maar wel deelnemers aan deze route zijn Baret Brocante en De Winkel. Baret Brocante (in Westerbork) is de favo brocantewinkel van zus en mij, maar was helaas op zondag gesloten. Vandaar dus geen verslag in deze blogpost, maar we komen er vaker (klik en klik) en er komt ongetwijfeld nog wel weer een Baret-post langs op dit blog. Want van Franse brocante krijg ik nooit genoeg. Ook de Winkel (Koekange) is zeker een bezoek waard, maar voor ons vanuit Assen net iets te veel uit de richting. Vanuit het zuiden is de Winkel een fantastisch startpunt voor de route.  De Winkel is ook de ‘host’ van de Drentsche Fair (klik), dus daar komen we zeker ook weer langs om te dwalen door alle ruimtes vol mooie brocante. De Winkel heeft te veel om op te noemen, maar bijvoorbeeld veel keus in mooie verpakkingszakjes (leuk om verjaardagsgeld in te doen).


In ieder geval kunnen we concluderen dat de Brocanteroute Drenthe een succes is geweest. Dat zeg ik zeker namens zuslief en mijzelf, maar ook namens de deelnemers. Wij lazen enthousiaste reacties op facebook, maar ook de winkeliers die we er naar vroegen waren zeer tevreden. Voor herhaling vatbaar zou ik zeggen. Enne ... bij iedere afwas denk ik aan deze dag terug.


4 opmerkingen:

  1. Super leuk! Samen met mijn moeder heb ik vorig jaar ook zo'n rondje gemaakt.

    Fijne dag! Groeten Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig verslag en lief dat je ons ook nog noemde (www.baretbrocante.nl)
    Tot gauw, Marieke :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige route hebben jullie gereden.!
    Ik heb zelfs nog weer een heleboel nieuwe winkeltjes ontdekt!
    Geniet heel erg van je aankopen!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie adresjes en zo mooi dat je ze ook benoemt voor ons.
    Ik vind die prachtige entree met de lelijke eend wel heel erg mooi hoor,
    de sfeer is gelijk goed.

    Lieve groet, Eefie

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.