Pagina's

woensdag 15 augustus 2012

Becher-becher

De rommelmarkt in Westerbork stelde niet zo veel voor. Het was een combi met een braderie en er waren dus weinig kraampjes met de brocante waar ik naar zoek. Wel veel boekverkopers en een handelaar die me te veel vroeg voor zijn waren. Eén van die boekverkopers had echter ook wat ander spul staan: gerangschikt in bananendozen met de o zo geliefde borden “Zoek uit: € 1” (of € 2 of € 0,50).

In een van die dozen ontdekte ik een porseleinen prul. Ja, een prul. De kitscherigheid straalt er van af. Het ding viel me op door de aparte vorm. Het leek een soort platte mislukte theepot, met tuit maar zonder deksel. Nadere inspectie leerde dat dat zo hoorde. Het handvat was tegelijk de tuit. Het was gemaakt van wit porselein met goudrandjes en een rose roosje.  Ik vond het mooi van lelijkheid en was geïntrigeerd. Waar diende het voor? Een oudere vrouw die ook in de dozen snuffelde wist het ook niet en was volgens mij stiekem een beetje jaloers dat ik dat interessante stuk porselein stevig in de knuistjes hield. Want dat het ding met mij mee naar huis ging, was natuurlijk zo klaar als een klontje. Thuis aangekomen liet ik het aan manlief zien, die in eerste instantie gruwde van het ontwerp en dessin. Maar ook hij vond het bijzonder en samen brainstormden we over de mogelijke toepassingen. Manlief werkt in de zorg, dus uiteindelijk vonden we een mooie verklaring: het was vast een soort tuitbeker voor bedlegerige personen.

De volgende dag op mijn werk besprak ik de aankoop met mijn collega. Zij keek me aan en zei: “Het doet me denken aan iets dat ik heb gezien in Karlovy Vary. Daar hebben ze allemaal van dat soort bekers te koop”.  Ergens anders had ze het nog nooit gezien, ook niet in andere kuurstadjes. Dus wij snuffelen verder op internet en ja hoor, er is niet veel over te vinden, maar mijn prul lijkt inderdaad een beker uit Karlovy Vary. De beker wordt gebruikt voor een kuurtherapie in Karlovy Vary, bedacht door ene dokter Becher in de 18e eeuw.  Het kuurprogramma bestaat nog steeds! Lees er meer over op http://www.natuurlijk-tsjechie.nl/kuuroord-karlovy-vary.htm.

Ik ben nu de trotse bezitter van een echte Becher-becher. Ik heb het nog even gecontroleerd: onder de beker staat ‘Made in Czechoslowakija’. Wat een ontzettend leuke aankoop!


1 opmerking:

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.