Pagina's

vrijdag 22 juni 2012

Pastellerig 4



In een vorig blog heb ik al verteld over de vele kleurtjes die te vinden zijn in de Baltische hoofdsteden. Nu wil ik u mee laten genieten van de binnenkant van een kerk in Vilnius, om precies te zijn de orthodoxe kerk van de Heilige Geest. Je kunt er onder andere de lichamen vinden van drie gemartelde heiligen: Anthony, John en Eustachy. Zij weigerden feest te vieren zoals de anderen. Wat ze nu precies weigerden is niet duidelijk, misschien het vlees, misschien de alcohol, maar ze hebben het met hun leven moeten bekopen. Dat was in 1347. Later kregen de mensen spijt van hun daden en groeven ze de lichamen weer op. Zegt men. En die liggen dus, onder een fraai kleedje, te pronken in de kerk. Zegt men. Vooral de schoenen zijn erg grappig, of ben ik nu weer oneerbiedig? In ieder geval is ook de rest van de kerk bijzonder de moeite waard, vooral als je van barok en rococo houdt. Nu ben ik daar niet zozeer  liefhebber van, maar ik ben wel gek op kleurtjes en laat die barok en rococo in deze kerk nu uitgevoerd zijn in een heleboel kleurtjes. Vooral de enorme  iconostase van J.K. Glaubitz (in opvallend groen) is indrukwekkend, maar ik was ook erg gecharmeerd van de plafondschilderingen.  En de lampjes rond het ‘bed’ van de drie martelaren.


1 opmerking:

  1. Leuk he Esther, de Tjotter. Lees je het DvhN ook ? Ik sta in de woonbijlage van vandaag.

    Groetjes,
    Geke

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.