Pagina's

vrijdag 22 februari 2013

Madeleine met haar mooie vormen


Sinds ik op de website van Granny Mai een chocoladevorm van Droste ontdekte en wij half Drenthe doorreden om het kleinood van ons te laten zijn, ben ik verslaafd. Chocoladevormen zijn helemaal mijn brocante. Ik heb sowieso al een voorliefde voor keukenbrocante en servies, maar er is iets met vormen waar ik erg gek op ben. De verzameling is al snel uitgebreid en dat is natuurlijk niet zo raar als het leukste adresje voor chocoladevormen in je eigen stad gevestigd is. Ik heb Brocaatje ‘verlost’ van inmiddels 3 chocoladelettervormen, twee  vormen voor repen (waaronder een met bussen of treinstellen, daar zijn we nog niet uit) en mijn favoriet: een bonbon-boontjesvorm. En ze heeft nog heel veel die op mijn verlanglijst staan… En bij Geartsje vond ik lieve nootvormpjes. Natuurlijk zijn er niet alleen chocoladevormen. Mijn puddingvormencollectie is vooralsnog blijven steken op één, maar dat blijft zeker niet zo, want ze zijn zo mooi en zo divers. Ik heb een keramieken, maar er is ook glas en koper.
‘Hofleverancier’ Brocaatje was tevens het adres voor mijn poffertvorm, een mooi kleintje. Ook daar mag nog wel eentje bij, maar een verzameling is wellicht wat te veel voor onze keuken J. Gelukkig zijn er ook nog hele leuke bakvormpjes. Op de Victorian Christmas Fair in Zeijen ontdekte ik Tante Brocante uit Groningen, die mooie kleintjes had. Ik streef naar een fraaie glazen pot vol van die kleine bakvormpjes. En ze er dan soms uit halen om waxinelichtjes in te doen. Het allerallerallermooist (naast de boontjesvorm) vind ik madeleinevormen. Madeleines zijn echt Franse lekkernijen; hier in Nederland zijn ze minder populair. Inmiddels bak ik ze ook zelf in hele nieuwe vormen (siliconen zelfs). Mijn droom is echter een aantal brocante madeleinevormen, vooral van die mooie rechthoekige waar je een stuk of 8 in kan maken. Bij Baret Brocante hebben ze twee hele mooie, al zou ik het niet wagen daar nog deeg in te stoppen. Die zijn voor de sier. Ik ben begonnen met 4 kleine madeleinevormpjes voor enkele cakejes. Ook die zijn prachtig met hun schelpvorm. Een mooi basisrecept voor madeleines vind je hier. Met het koude weekend voor de deur misschien een idee om te gaan maken.

 






    




1 opmerking:

  1. Mooie vormen laat je ons zien. Ik heb er een,paar in eivorm. Maar jouw platen vind ik ook erg mooi. Ik ga ff op zoek. Fijne zondag. Groetjes, Nancy

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.